استاندارد ضد آب و گرد و غبار دستگاه های الکترونیکی

استاندارد ضد آب و گرد و غبار دستگاه های الکترونیکی
امروزه، بسیاری از دستگاه‌های هوشمند مانند دوربین مدار بسته ، تلفن‌های همراه و یا انواع ساعت‌ هوشمند ، با قابلیت‌های خاص و چشمگیری مانند ضدآب بودن و مقاومت در برابر گرد و خاک و … تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اما آیا مقاومت همه این دستگاه‌ها در برابر آب و نفوذ گرد و غبار به یک اندازه است؟

دستگاه‌های مختلف، درجه مقاومت متفاوتی نیز در برابر آب و گرد و غبار دارند که این میزان با معیاری با عنوان استاندارد ip سنجیده می‌شود.

منظور از رتبه بندی IP چیست؟


در مرحله اول باید بدانیم که ضد آب بودن با مقاوم در برابر آب بودن کاملا” متفاوت است. ضد آب بودن به این معنی است که دستگاه می تواند بدون آسیب دیدن در آب غوطه ورد شده و آب در آن نفوذ نکند. این در حالی است که مقاومت در برابر آب به این معناست که دستگاه می تواند تا حدی ( نه کاملا” ) در برابر نفوذ آب مقاومت داشته باشد. زمانی که ما درباره گوشی های همراه و یا ساعت های هوشمند و دوربین مداربسته  صحبت می کنیم ، منظور مقاومت آنها در برابر آب است ، چرا که آنها نمی توانند به صورت نامحدود و طولانی مدت در آب غوطه ور بمانند.

ip67

استاندارد ip یا درجه حفاظت بین المللی، معیاری است که میزان مقاومت یک دستگاه الکترونیکی را در برابر نفوذ آب و گرد و غبار نشان می‌دهد. مطابق با آنچه در استاندارد بین المللی IEC 60529 تعریف شده، استاندارد ip، درجه حفاظت اجسام الکتریکی، الکترونیکی و مرتبط با انرژی برق، در برابر نفوذ اجسام جامد (شامل اجزای بدن مانند دست و انگشتان)، ورود گرد و غبار، ضربات ناگهانی و نفوذ آب را مشخص می‌کند.
بنابراین هدف از تدوین این استاندارد، ارائه اطلاعات بیشتر نسبت به قابلیت‌هایی مانند ضد آب بودن یک دستگاه به کاربران آن است.

اولین رقم بعد از IP ، امتیازی است که IEC برای میزان مقاومت دستگاه در برابر گرد ، غبار ، شن و ماسه اختصاص داده است. این امتیاز حداکثر عدد ۶ است. عدد ۶ این معنی را دارد که دستگاه تا ۸ ساعت می تواند با مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار ، از نفوذ آن ها به دستگاه جلوگیری نماید

در این استاندارد، ارقامی که در مقابل حروف IP نوشته می‌شوند، نشان دهنده میزان سازگاری یا تطابق آن دستگاه در شرایط خاص هستند. رقم اول، نشان دهنده میزان محافظت آن جسم یا شئ در برابر قطعات خطرناک مانند رساناهای الکتریکی، قطعات متحرک و ورود اجسام جامد خارجی را نشان می‌دهد.

در زیر توصیف اعداد ۱ تا ۶ را برای رقم اول بعد از IP مشاهده می نمایید.
کد IP=1 :
هر سطح بزرگی از بدن، مانند پشت دست. این حالت هیچ گونه محافظتی در برابر تماس عمدی با قسمتی از بدن ندارد.
کد IP=2 :
انگشتان دست یا هر جسم خارجی با این ابعاد
کد IP=3 :
ابزارآلات، سیم‌های ضخیم و غیره
کد IP=4 :
بیشتر سیم‌ها، پیچ‌ها و غیره
کد IP=5 :
محافظت در برابر گرد و غبار از ورود گرد و غبار به طور کامل جلوگیری نمی‌کند. اما حفاظت کامل در برابر تماس و میزان کمی از گرد و غبار را ارائه می‌دهد.
کد IP=6 :
محافظت کامل در برابر ورود گرد و غبار
در ادامه ، مقاومت در برابر آب را داریم. رقم دوم بعد از IP ، به مقاومت دستگاه در برابر آب اشاره دارد. این عدد می تواند بین ۱ تا ۸ متغیر باشد. در زیر می توانید توصیف هر یک از این اعداد را مشاهده نمایید.
کد IP=1 :
چکه کردن آب روی دستگاه یا شئ الکترونیکی، نباید تاثیری بر آن یا عملکرد آن داشته باشد.
کد IP=2 :
چکه کردن آب نباید هیچ گونه اثر مضر داشته باشد. چکه کردن عمودی قطرات آب یا در حالتی که زاویه آن کمتر از ۱۵ درجه باشد، نباید هیچ گونه اثر مضری بر عملکرد دستگاه داشته باشد.
کد IP=3 :
پاشیدن آب به هر شکل، تا حالتی که زاویه آن کمتر از ۶۰ درجه باشد، هیچ تاثیری بر عملکرد دستگاه ندارد.
کد IP=4 :
اسپری شدن آب به دستگاه، از هر جهت و با هر زاویه‌ای، نباید باعث بروز مشکل برای دستگاه شود.
کد IP=5 :
ریخته شدن آب روی دستگاه توسط یک نازل، مشکلی برای آن به وجود نخواهد آورد.
کد IP=6 :
اگر دستگاه از هر جهت با آبی که با فشار از واترجت خارج می‌شود، تماس داشته باشد، مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود.
کد IP=7 :
اگر دستگاه شما حداکثر تا عمق ۱ متری در آب غوطه ور شود، هیچ گونه اثر مضری برای آن به وجود نخواهد آمد.
کد IP=8 :
غوطه ور شدن در آب در عمق‌های بیش از ۱ متر این شرایط باید توسط سازنده دستگاه مشخص شود. بنابراین در این حالت، دستگاه شما به گونه‌ای مهر و موم شده که حتی اگر تا عمق بیش از ۱ متر نیز در آب غوطه ور شود، هیچ مشکلی نخواهد داشت.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.