سنسور های تصویر دوربین های مداربسته

سنسور دوربین قطعه ای است که نور وارد شده به دوربین را از طریق لنز گرفته و آن را به تصویر تبدیل می کند. این قطعه، مهمترین بخش یک دوربین است.

سنسور تصویر دوربین مداربسته

سنسور ها دارای دو نوع می باشند نوع اول سنسورهای CCD می باشند که از نوع سنسورهای قدیمی بوده و امروزه کمتر از آن استفاده می شود. این نوع سنسور دارای تکنولوژی پیکسل غیرفعال بوده است. بدین معنی که هیچ الکترونیکی در سطح پیکسل وجود ندارد. نور توسط فتودیودها (قطعات حساس به نور) جذب می شود که بعداً به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می شوند.

نوع دوم سنسورها، سنسورهای CMOS می باشد که در نقطه مقابل سنسورهای CCD  می باشند. به این معنی که در سطح پیکسل، قطعه الکترونیکی وجود دارد که نور را بلافاصله به سیگنال های الکتریکی کاملاً مشخص تبدیل می کند. سنسورهای CMOS در حال حاضر در اکثر دوربین ها به دلیل ارزان بودن نسبی، مصرف انرژی کمتر و عمر باتری بالاتر، بیشتر استفاده می شود.

انواع سنسور تصویر دوربین مداربسته

مهم ترین مساله در سنسورها، سایز سنسور می باشد که هر چه اندازه سنسور بیشتر باشد، می تواند نور بیشتری را دریافت کرده و تبدیل به نصویر کند. برای مثال سنسور دوربین های Star Light دارای قطر بیشتری به نسبت سایر مدل ها بوده و در نتیجه تصویر روشن تری  ( به خصوص در محیط های با نور کمتر) ارائه می دهد.
اما کیفیت سنسورها جدای از موارد فنی بالا، به چه عوامل دیگری بستگی دارد؟ کیفیت تصویر جنبه های مختلفی دارد که این موارد شامل نسبت تصویر، تعداد پیکسل، اندازه پیکسل، محدوده دینامیکی، نویز، عمق میدان و عملکرد در نور کم است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.